Tuesday, April 20, 2010

::TeRsEDaR::

AlhamduliLlah atas segala nikmat yang Allah kurniakan...

Uhh...Sejauh manakah kita membantu sahabat kita apabila mereka memerlukan?? Tazkirah sebentar tadi yang diberi oleh supervisor saya, En Faizal amat menyedarkan dan terkena batang hidung.. Ish3..sejauh mana saya berusaha untuk membantu sahabat saya sendiri yang dalam kesusahan.. Orang lain pula yang menyedarkan saya, patutnya saya yang sedar sendiri..

Banyak input yang diberi oleh En Faizal.. Tapi KIV dulu la yer..hehe.. En Faizal juga menyedarkan saya supaya lebih mendalami bahasa Arab. Bila dia tanya mengenai tafsir ayat Quran, saya menjawab maksud seperti yang hanya tertera di atas helaian tafsir al Quran, bukan detail bagi maksud perkataan bahasa Arab tersebut..

Sebagai contoh, dia membacakan surah al Humazah ayat 1-9.. Dia bertanya apa makna 'layunbazan' pada ayat keempat. Saya menjawab maksudnya 'dilemparkan' berdasarkan Tafsir Syaamil yang saya buka pada muka surat 601. Dia mengiakan kata-kata saya. Tambahnya lagi, " tahu tak, kalau mengikut bahasa arab sebenar, layunbazan itu bermaksud sepertimana kita melemparkan barang2 yang kotor, dengan perasaan menyampah, jijik dan sebagainya.

Selepas itu die bertanya apa maksud 'hutomah'. Saya menjawab bahawa ianya merupakan salah satu nama neraka dan dia menjawab 'Ya, tetapi asal perkataan hutomah ialah hutom yang bermaksud tulang hancur..means tempat (neraka) yang menghancurluluhkan tulang dan tubuh ahli neraka. Jelas kan maksudnya..

Dan akhir sekali dia bertanya maksud 'tattoli'u' dan merujuk kepada tafsir yang saya pegang, saya berkata bahawa maksudnya ialah membakar. Dan dia menerangkan bahawa tattoli'u itu maknanya ialah memanjat seperti mana kita memanjat gunung, iaitu secara perlahan atau lambat-lambat. Means, api di neraka itu memanjat perlahan2 tubuh ahli neraka hingga sampai ke 'af'idah' iaitu hati..Jikalau kita faham melalui bahasa arab yang mendalam, pasti kita dapat bayangkan kesengsaraan azab neraka dan semestinya bayangan yang kita dapat bayangkan amat berbeza dengan azab neraka sebenar yang amat tidak terperi sakitnya..wana'udubiLlah..

Ya, memang kita mentadabbur ayat dan tafsir al Quran, tetapi sejauh mana kita menghayati maksud2 ayat al Quran yang jelas dan mendalam itu. Hargai orang2 yang berilmu di sekeliling kita :). Terima kasih supervisor ku..Mari kita sama-sama mendalami bahasa Arab di samping membuat eksperimen pasal clitoria ternatea ni..
"Bahasa Arab = Bahasa Al Quran = Bahasa Syurga"

"RaBbi zidni 'ilman war zuqni fahman"

No comments:

Post a Comment