Tuesday, April 6, 2010

::sERai oH SeRai::

AlhamduliLlah, masih bernafas di muka bumi Allah...

Teringat masa balik kampung 3 dan 4 April yang lalu. Berbincang dengan abah pasal projek apa yang sedang ana buat di tempat kerja. Ana wat experiment mengenai pewarna dari natural product, pokok telang atau pun nama saintifiknya clitoria ternatea. Biasalah, kalau natural colorant, akan ada kandungan anthocyanin. Anthocyanin inilah yang ana kaji kat makmal. Di bawah ni, gambar yang sempat ana capture di rumah sebelum dipetik untuk dibuat experiment.




gambar ini diambil dari jarak dekat, so tak clear sangat sebab handset just 1.3MP.

Oh ye, sambung balik cerita.. Tengah-tengah cerita, tiba-tiba abah tanya pasal serai..Oh no, ana mana wat kajian pasal serai, so jawab je la apa yang termampu nak jawab berdasarkan sedikit ilmu yang masih bertapak di akal kurniaan Allah ini.. Abah cakap, orang israel tengah wat kajian pasal serai ni sebagai ubat untuk canser. Pastu, ana cek-cek la balik journal pasal serai ni kat science direct, scopus dan sebagainya. Hasilnya, ana jumpa beberapa nama seperti Efraim Lewinsohn, Nativ Dudai, Yaakov Tadmor, dsb dari Israel yang tengah wat kajian pasal serai ni. Ish2, abah lagi advance la..

Abah mesti interested pasal serai ni sebab kat rumah kami, ada banyak serai yang abah tanam. AlhamduliLlah, menjadi-jadi serainya hasil air tangan abah hehe. Siap boleh kongsi dengan orang-orang kat masjid lagi masa Raya Aidilfitri yang lepas. Abah cakap lagi, yang orang-orang kat Thailand, mengikut statistik kurang menghidapi kanser berbanding negara lain. Antara sebabnya ialah amalan pemakanan yang berasaskan serai ini.

Biasaya, orang wat essential oil dari serai ni. Serai atau nama botaninya Cymbopogen citratus ini akan melalui proses hydrodistillation atau penyulingan sebelum minyak pati diperolehi. Masa buat eksperimen untuk ijazah sarjana muda pun, ana menggunakan teknik hydrodistillation untuk mendapatkan minyak pati dari kulit limau. Aroma nya best, wangi hehe. Kandungan minyak pati ni tinggi dengan flavonoid yang mana ianya banyak manfaat antaranya antioksidan dan sebagainya.

Serai ini biasanya dijumpai di kawasan Asia seperti India, Thailand dan Malaysia khususnya. Selain itu, serai juga boleh tumbuh di kawasan Amerika, Afrika dan juga Australia. Di Malaysia, sebenarnya telah banyak juga kajian dibuat pasal serai ni dan banyak produk berasaskan serai telah dicipta dan dipasarkan.

Antara faedah serai ini adalah ianya dapat digunakan sebagai penenang kerana aromanya yang menenangkan (aromatheraphy), sebagai ubat darah tinggi kerana kesan terhadap anti-hypertensif nya, sebagai antioksidan untuk melambatkan penuaan hehe, dan sebagai antitoksin yang dapat mengurangkan paras asid urik dalam badan kita. Selain itu juga, ia juga boleh digunakan untuk menghalau serangga seperti nyamuk, lalat dan kutu hehe, kerana baunya yang kuat. Ia juga boleh dibuat teh untuk diminum dan juga boleh digunakan sebagai rawatan selepas bersalin.

Wah, macam pokok kelapa la pulak..pokok seribu guna...

1 comment:

  1. Untuk menghalau kutu pun bagus...hehe...tapi lupa nak bawak balik banyak2 untuk naurah dan insyirah hehe..lain kali la yer..

    ReplyDelete